Πληκτρολογήστε εδώ για να λάβετε αποτελέσματα αναζήτησης !

Η επίδραση του Taekwondo στο πρόβλημα του Bullying

+Α -Α
Η επίδραση του Taekwondo στο πρόβλημα του Bullying

Για να κατανοήσουμε πιο εύκολα το παρακάτω άρθρο ας  παραθέσουμε  τον  ορισμό της έννοιας του Bullying , ενός έντονου φαινομένου που μαστίζει την κοινωνία μας.


Ας ορίσουμε το Bullying

Ο εκφοβισμός θεωρείται ως συμπεριφορές σωματικής, λεκτικής ή ψυχολογικής βίας από ένα άτομο ή ομάδα ανθρώπων που απευθύνονται σε ένα άλλο άτομο που δεν είναι σε θέση να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Αυτή η κατάσταση θα μπορούσε να αναπτυχθεί σε διαφορετικά περιβάλλοντα, αλλά πιο συχνά σε σχολικά περιβάλλοντα και με παιδιά μεταξύ 11 και 14 ετών, γενικά.


Σενάριο 2

Ο Γιάννης (Θύμα) 14 ετών, με διάγνωση  μείζονος κατάθλιψης , παίρνει φάρμακα για αυτή τη διάγνωση από την ηλικία των 10 ετών. Σχεδιάζει πώς να αυτοκτονήσει επειδή αυτός ο κόσμος είναι πραγματικά εχθρικός. Δεν έχει φίλους στο σχολείο ή πουθενά αλλού και είναι μοναχοπαίδι στην οικογένειά του.


Σενάριο 3

Ο Πέτρος (Επιτιθέμενος) 13 ετών, που σε μια συνηθισμένη για εκείνον κατάσταση, πετάει τα τετράδια του Γιάννη στο έδαφος, τον σπρώχνει και του κλέβει το μεσημεριανό γεύμα για να το πετάξει στο έδαφος μπροστά στους συμμαθητές του, οι οποίοι επίσης πειράζουν τον Γιάννη την ώρα που μαζεύει. τα τετράδιά του.


Αν αρχίσουμε να παρατηρούμε αυτά τα δύο σενάρια, φαίνεται μια περίπτωση νεαρού ανθρώπου που υφίσταται «εκφοβισμό». Θύμα και Επιτιθέμενος, και όπως σε κάθε άλλη εξαρτημένη σχέση,  είναι απαραίτητο να υπάρχουν και τα δύο . Αυτό σημαίνει, για να υπάρχει ένα θύμα, πρέπει να υπάρχει ένας επιτιθέμενος και για να έχεις έναν επιθετικό πρέπει να υπάρχει ένα θύμα που να το επιτρέπει.


Ποιος έχει άδικο εδώ; Ποιος υποφέρει σε αυτή τη σχέση;

Λοιπόν, αν ξεκινήσουμε μόνο από τα σενάρια 2 και 3, η τάση είναι να πιστεύουμε ότι ο επιτιθέμενος είναι το κακό άτομο και το θύμα είναι το καλό. αλλά η πρόσκλησή μου είναι να παρατηρήσω περαιτέρω. Ας δούμε τα σενάρια 1Α και 1Β.


ΣΕΝΑΡΙΟ 1Α

Το σπίτι του Πέτρου (Επιτιθέμενος): Όταν ο Πέτρος φτάνει από το σχολείο, βρίσκει τη μητέρα του στο έδαφος, χτυπημένη, να προσπαθεί να κρυφτεί από τον σύζυγό της (τον πατέρα του), ο οποίος είναι μεθυσμένος και χτυπά την κυρία ως μέρος της απογοήτευσής του επειδή έχασε τη  δουλειά του. Ο Πέτρος αρχίζει να τρέμει από φόβο, γιατί ξέρει ότι και ο πατέρας του σε αυτές τις συνθήκες θα τον χτυπήσει. (Σημειώστε το εχθρικό περιβάλλον και την κατάχρηση σωματικής και ψυχολογικής δύναμης).



ΣΕΝΑΡΙΟ 1Β

Το σπίτι του Γιάννη (θύμα): Όταν ο Γιάννης επιστρέφει από το σχολείο, η μητέρα του τον παρατηρεί και ξεκινά λιτανεία, τον κάνει μπάνιο, τον αλλάζει και τον ταΐζει (στο στόμα του). Ο μονόλογος λέει βασικά: «Ήξερα ότι το σχολείο είναι τρελό, πρέπει να πάω να κάνω παράπονο, μόνο η μητέρα σου ξέρει πώς να σε φροντίσει, είσαι σαν τον πατέρα σου, και οι δύο δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα μόνοι σας, μόνο εγώ μπορώ διορθώστε τα πράγματα. Είσαι πολύ μικρός για να πας μόνος και να εκτεθείς έτσι, σε έναν τόσο επικίνδυνο κόσμο. δεν θα τα καταφέρεις… Τι θα έκανες αν δεν ήσουν κοντά μου; Ο Γιάννης, υπάκουος και υποταγμένος, αφήνει τη μητέρα του να κάνει τα πάντα αδιαμαρτύρητα. (Σημειώστε τη συναισθηματική και ψυχολογική εξάρτηση του Γιάννη).


Κι αν ρωτήσω σε αυτό το σημείο, ποιο είναι το θύμα τώρα; Ποιος είναι ο επιτιθέμενος;

Ο στόχος μου είναι να μοιραστώ αυτά τα διαφορετικά σενάρια, τα οποία είναι απλώς ένα παράδειγμα, που μας επιτρέπουν να δούμε από έξω, πώς ζούμε τις διαπροσωπικές σχέσεις όπου υπάρχει μια «Αιτία» και ένα «Αποτέλεσμα», αλλά δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη αφετηρία μια "Αιτία", επίσης δεν είναι ένα τελικό σημείο του "Αποτέλεσμα". αλλά συνεχίζει σε μια συνεχή σπείρα (χωρίς αρχή ή τέλος). Τα σενάρια 1Α και 1Β, μας επιτρέπουν να δούμε ότι τόσο ο Γιάννης όσο και ο Πέτρος ζουν ένα περιβάλλον που μπορεί να καθορίσει (εν μέρει) τον τρόπο δράσης τους στα Σενάρια 2 και 3.



Η επίδραση του Taekwondo στο πρόβλημα του Bullying

Κατανοώντας ότι και το θύμα και ο επιθετικός έχουν πρόβλημα: το θύμα με σύνδρομο εξάρτησης, έλλειψη αυτοεκτίμησης και έλλειψη αυτοπεποίθησης, μεταξύ πολλών άλλων χαρακτηριστικών (βλ. προφίλ του θύματος) και ο επιθετικός, με χαρακτηριστικά χαμηλής αυτοεκτίμησης , έλλειψη προσοχής και σχέσεις με κατάχρηση εξουσίας και φόβο (δείτε το προφίλ του επιτιθέμενου).


Σε ένα Taekwondo dojang έχουμε θύματα και επιτιθέμενους ως μαθητές (συμπεριλαμβανομένων των οικογενειών τους), όπου τους δίνονται ευκαιρίες σε ένα «ελεγχόμενο περιβάλλον», που σημαίνει ότι τα σενάρια θα παρουσιάζονται υπό τις ίδιες συνθήκες και υπό συνεχή παρακολούθηση, με τέτοιο τρόπο που δημιουργεί και επιτρέπει ευκαιρίες να αναπτυχθούν και για τους δύο.


Για παράδειγμα, σε ένα μάθημα sparring, ο Γιάννης και ο Πέτρος προπονούνται μαζί. Ο καθένας πρέπει να κάνει 5 κλωτσιές στο στήθος. Ο Πέτρος ξεκινά, κλωτσώντας τον Γιάννη τόσο δυνατά που τον κάνει να κλαίει (Πρώτον, επειδή είναι καταχρηστικός και, δεύτερον, επειδή ο Γιάννης κλαίει για όλα). Έρχεται ο εκπαιδευτής και ρωτάει τον Γιάννη: «Πόνεσε;» και ο Γιάννης απαντά «ναι». τότε, χωρίς μεγάλες επιπλοκές, ο εκπαιδευτής λέει: «Λοιπόν, τώρα είναι η σειρά σου». Αυτή η απλή πράξη δίνει στον Γιάννη τη δυνατότητα να αλλάξει, όπου, παρά το κλάμα, πρέπει να προχωρήσει και ΠΡΕΠΕΙ να κλωτσήσει τον Πέτρο Επιπλέον, μπορεί να το κάνει τόσο δυνατό όσο ο Πέτρος κάτι που δίνει επίσης μεγάλη δύναμη. Από την πλευρά του, ο Πέτρος μαθαίνει ότι «ό,τι συμβαίνει γύρω έρχεται» και ότι οι άλλοι έχουν την ίδια αξία και τις ίδιες δυνατότητες κλωτσιών με εκείνον.


Αυτή η απλή πράξη δίνει την ευκαιρία να σπάσει το μοτίβο της κακοποίησης εναντίον των αδύναμων, τοποθετώντας το σε μια κατάσταση ισότητας, παρατηρώντας ότι οι αλλαγές συμβαίνουν επίσης σε συναισθηματικό επίπεδο κατά τη διάρκεια των πρακτικών Taekwondo. Βλέπουμε επίσης πώς στα μαθήματα Taekwondo έχουμε συνεχή εκμάθηση ηθικών αξιών και αρχών όπως ο Σεβασμός, η Επιμονή, η Πειθαρχία, ο Αυτοέλεγχος, η Ακεραιότητα, η Ευγένεια και το Ακατάβλητο Πνεύμα.


Στη δουλειά μου ως ψυχολόγος και προπονητής, μπορώ να παρατηρήσω όχι μόνο σωματικές αλλαγές, στην κυριαρχία και τον έλεγχο των τεχνικών taekwondo, αλλά και ψυχολογικές και συναισθηματικές μεταμορφώσεις σε κάθε έναν από αυτούς που το εξασκούν. Τα τεστ ζώνης μας επιτρέπουν να αξιολογήσουμε τους μαθητές στην εκτέλεση των τεχνικών και την απόκτηση γνώσεων, αλλά επίσης μας επιτρέπουν να παρατηρήσουμε πώς αλλάζουν συναισθηματικά, αυξάνοντας την αυτοαντίληψη, την αυτοεκτίμηση και την επίγνωση του εαυτού και των άλλων καθώς ανεβαίνουμε. ένα σταθερό προσωπικό επίτευγμα.


Bullying και Taekwondo


Τι γίνεται τότε με το θύμα και τον επιτιθέμενο;

Εκθέτοντάς τους σε συνεχή επιτεύγματα και δίνοντάς τους την ευκαιρία να συσχετιστούν με διαφορετικούς τρόπους, καθένας από αυτούς αυξάνει την αντίληψη του εαυτού του. Αυτό θα μειώσει την ανάγκη του ενός να επιτεθεί στον άλλο (στην περίπτωση του επιτιθέμενου) και θα αυξήσει την ανεξαρτησία και την εμπιστοσύνη (στην περίπτωση του θύματος). Και οι δύο έχουν έναν κοινό στόχο (σαν να ολοκληρώσουν τη μαύρη ζώνη τους), αλλά ταυτόχρονα και έναν ατομικό. Οποιαδήποτε συμπεριφορά που ενίσχυε τον αρνητικό φαύλο κύκλο θα διακοπεί από μια νέα δραστηριότητα, την παρέμβαση του εκπαιδευτή ή του προπονητή.


Η ομαδική εργασία μας επιτρέπει επίσης ένα νέο κοινωνικό περιβάλλον όπου ο καθένας μπορεί να δοκιμάσει νέους τρόπους σχέσης και να συνεχίσει μαζί.


Οι εκπαιδευτές και οι προπονητές ταεκβοντό έχουν πολύ σημαντικούς ρόλους και μεγάλη επιρροή στους μαθητές τους. Χάρη σε αυτά, οι μαθητές επιτυγχάνουν απίστευτες μεταμορφώσεις, άξιες αναγνώρισης και επαίνου. Η συνεχής δουλειά τους βοηθά την κοινωνία, όπου τα προβλήματα εκφοβισμού μειώνονται και τα θύματα μαθαίνουν να υπερασπίζονται τον εαυτό τους. Επίσης, να θυμάστε ότι οι εκπαιδευτές διδάσκουν αξίες που μεταμορφώνονται σε μια πιο υγιή αυτοεκτίμηση και μια ισχυρότερη αυτοεκτίμηση. Η κοινωνία μας διψάει για αυτό, περισσότερη αγάπη, περισσότερη χαρά και λιγότερη βία.


Γονείς, εάν τα παιδιά σας ζουν σε κατάσταση εκφοβισμού, (από οποιαδήποτε πλευρά) είναι ώρα να αναλάβετε δράση, να θυμάστε ότι υπάρχει και ευθύνη από την πλευρά σας να επιτύχετε κοινωνική αλλαγή, ξεκινώντας από το σπίτι, με τον μικρό κοινωνικό μας κύκλο. Ας θυμηθούμε τα σενάρια 1Α και 1Β. Εάν αλλάξει ο τρόπος που να σχετίζεστε με τα παιδιά σας, θα αλλάξουν και θα διαβεβαιώσουν ξανά αυτό που μαθαίνουν όχι μόνο στο Ταεκβοντό, αλλά και στο σπίτι.


Με αυτόν τον τρόπο, μιλάμε για κοινωνικό μετασχηματισμό. Ας συνεχίσουμε την εξάσκηση και την προώθηση του Taekwondo.


Τύποι επιθετικότητας


Άμεση επιθετικότητα

Εμφανίζεται κυρίως στα αγόρια.


Παραδείγματα: καυγάδες, κλοπές, υποτιμητικά αστεία, γελοιοποίηση, σεξουαλική παρενόχληση, σωματική επιθετικότητα (κλωτσιές, σπρωξιές, μπουνιές, κ.λπ.) ή λεκτική (πειράγματα, απειλές με ή χωρίς όπλα, ψευδώνυμα, προσβολές, αγενείς χειρονομίες κ.λπ.)


Έμμεση επιθετικότητα

Εμφανίζεται πιο συχνά στα κορίτσια.


Παράδειγμα: ενέργειες αποκλεισμού, όπως ψυχολογική βία (διασπορά φημών, ψέματα, κακή ομιλία για κάποιον άλλον, αδιαφορία για κάποιον, αποφυγή συμμετοχής σε κάποια ομαδική δραστηριότητα, πίεση σε άλλους να σταματήσουν να μιλάνε σε κάποιον κ.λπ.)


Το προφίλ του επιτιθέμενου

Αγόρια με πιο δυνατή φυσική εμφάνιση.

Κορίτσια μεγαλύτερου μεγέθους ή ηλικίας.

Είναι συχνά επιθετικοί και αλαζονικοί ηγέτες που παρενοχλούν ή εκφοβίζουν την ομάδα φίλων τους.

Πρέπει να επιβεβαιώσουν ξανά την προσωπικότητά τους έναντι των αδύναμων.

Παρορμητικοί και ελεγκτικοί λόγω των απογοητεύσεών τους, του σύνθετου ή της έλλειψης προσοχής, αγάπης ή ανατροφοδότησης κ.λπ.

Απειθάρχητος και συγκρουόμενος ίσως από οικογενειακά προβλήματα ή ενδοοικογενειακή βία.

Δικαιολογούν με συνέπεια τις κακές τους πράξεις.

Προσποιούνται ή γίνονται θύματα μπροστά σε ενήλικες ή άτομα με εξουσία.

Επινοούν δραστηριότητες ή παιχνίδια που πληγώνουν τους άλλους ή τους φέρνουν σε μειονεκτική θέση.

Έχουν την ικανότητα να είναι δημοφιλείς και αποδεκτοί από τους περισσότερους ενήλικες.

Δυσκολεύονται στη σχολική και κοινωνική ένταξη και στην επίλυση συγκρούσεων.

Έχουν ελάχιστο ενδιαφέρον για το σχολείο και τις εργασίες στο σπίτι και διατηρούν χαμηλά ακαδημαϊκά αποτελέσματα.

Χωρίς αίσθημα ενοχής («νομίζουν ότι ο άλλος το αξίζει»).

Μπορεί να αισθάνονται ότι οι γονείς ή οι δάσκαλοί σας δεν σας δίνουν αρκετή προσοχή.

Εκτίθεται σε ακραία βία στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση, στα βιντεοπαιχνίδια ή στο σπίτι κ.λπ.

Το προφίλ του θύματος

Σωματικά πιο αδύναμος.

Με λίγη αυτοπεποίθηση και δεν φαίνεται να μπορούν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους.

Ανησυχητική προσωπικότητα. Αδύναμος. Υποτακτικός.

Χαμηλή αυτοεκτίμηση (αιτία και συνέπεια του εκφοβισμού).

Υψηλά επίπεδα άγχους.

Συνήθως δεν έχουν φίλους και συνήθως είναι μόνοι.

Όταν κάνουν έναν φίλο, προσκολλώνται υπερβολικά σε αυτόν και έχουν προδιάθεση να είναι υποτακτικοί και θυματοποιημένοι.

Ανώριμοι για την ηλικία τους.

Προσπαθούν να ξεφύγουν από την επιθετικότητα, προστατεύοντας τον εαυτό τους με φανταστικές ασθένειες.

Υπερπροστατευμένος από την οικογένεια.

Παιδιά εξαρτημένα και συνδεδεμένα με την οικογένεια του σπιτιού.

Λιγότερο δημοφιλή στην τάξη, με φτωχό δίκτυο κοινωνικής υποστήριξης για την προστασία τους.

Η μοναξιά τους προκαλεί να δημιουργήσουν μια κατάσταση φόβου που θα προδιαθέσει τους άλλους εναντίον τους.

 

__________________________

Πηγή:  MasTKD.

Lisethe Salcido, 

Μεταπτυχιακό στην Επαγγελματική Συμβουλευτική

Αδειοδοτημένος στην Ψυχολογία

Προπονητής Taekwondo WTF

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΡΕΣΟΥΝ

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad

ads banner

Below Post Ad

ads banner
ads banner

Αναγνωρισμένος σύλλογος από την Ελληνική Ομοσπονδία TAE KWON DO (ΕΛ.Ο.Τ.) και την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και ενεργό μέλος της Ένωσης Tae Kwon Do Βορείου Ελλάδος (ΕΤΑΒΕ)!